Sunday 12 May 2019

Tips Menghias Rumah Sewa



Assalammualaikum dan haii semua :) Harini, alhamdulillah.. Dapat update entri simple dan harap dapat membantu. Tips menghias rumah ni aku lebih kepada menyusun frame atau gambar tau. Bukan sofa ke, carpet ke, meja makan atau lain lain. Lagipun tips ni untuk mereka yang masih pening pening macam mana nak susun frame bila first time menyewa rumah atau baru lepas kawen. Haa.. Gitu. Bukan apa, bila baru lepas kawen ni, of course la nak nampak rumah ceria dan tersusun je walaupun perabot masih kurang.

Untuk tips ni, jangan risau sebab aku guna semua benda bajet dan murah. Lepas kawen haritu, memang aku dan suami asyik berulang je ke DIY dan kedai ECO |hahaha| Rumah sewa ni, memang suami dah sewa dua tahun yang dulu cuma dia tak siap apa pun.. Biasa la time bujang. Memang rumaha sewa jadi rumah sewa bujang laa.

Untuk pengetahu korang, rumah sewa aku dah ada 2 sofa, meja makan dan peti ais. Lepas kawen, suami aku cuma tambah set bilik tidur, set dapur.. Segala rak bagai. Tv memang suami dah ada. Boleh la buat tengok time bosan bosan. Itu je la kot. Nama pun baru kawen, memang rumah nampak kosong |hee|

Okay, jom kita start. Antara tips menghias rumah sewa adalah :

1. Harga murah dan berpatutan
Serius, semua barang yang aku beli tak ada pun beli dekat shopping mall. Semua beli di DIY dan ECO. Termasuklah langsir ruang tamu, langsir dapur dan 2 bilik tidur. Harga memang tak cecah RM50 pun untuk satu bahagian tu la. Aku pilih langsir bawah RM50. Rumah pun menyewa, tak payah dulu la nak langsir tebal macam istana tu. Carpet untuk ruang tamu pun aku beli di Sakan. Harga dalam RM60-RM70. Gebu pun Gebu.

Untuk rak pinggan dan meja letak dapur gas, aku beli di shopee je. Shopee kan banyak barang murah. InsyaAllah tahan lama. Orang kata, dalam berbelanja kenalah bijak memilih. Bukan kedekut ke apa tapi sebab lepas kawen, bajet limited.. So kat situ kenalah berjimat cermat :D

2. Susunan hiasan biar nampak tersusun dan kemas
Haa, benda nih memang aku minat sangat sangat. Sebab aku suka susun atur frame ke.. Perabot ke. Sebab perabot masih kurang, so kat sini boleh la aku tunjuk sikit susun atur frame atau hiasan dinding kat istana kecik aku ni kan. Just simple tapi nampak nice. Aku susun nak nampak penuh dinding tapi tak la nampak crowded. Sat g ngan aku aku pun pening |hahaha|

Bahagian ruang tamu

Susunan frame di ruang tamu. Ni aku pakai letak je memandangkan dah ada paku yang ditinggalkan tuan rumah. Cuma tang jam dan frame bertulisan family tu aku paku sendiri. Kenapa letak cermin? Rumah sempit, bila letak cermin.. Nampak ruang luas |haha| First tu yang kat frame bertulisan family tu nak letak cermin hiasan berbentuk love tau. Takpe, korang order je kat shopee. aku tak order sebab asyik bertangguh je nak beli last last pergi kedai ECO je beli frame |huuu| Frame tulisan jawi sebelah kiri dan jam tu hadiah kawen haritu. Thanks korang ^^

Ruang tangga

Yang ni pun memang dah ada paku cuma pemilihan frame menegak dan melintang tu je laa. Actually frame ni pun beli kat kedai ECO. Murah ja uolls. Korang pandai susun, insyaAllah, cantik je rumah uolls (^_____^)

Ruang makan

Yang ni ruang makan. Yang ni ada meja je.. Kerusi tak ada |hahaha| Okay fokus pada susunan frame dan size. Memang simple je frame nye tapi nampak sedap mata memandang. aku banyak pilih frame yang warna yang lebih menonjol sebab dinding aku warna putih.. So nak bagi naik.. Amik la frame yang warna lebih menonjol. Untuk ruang makan, cari la yang sesuai macam gambar makanan ke kan. Baru cun! Hiasan nih aku cari di DIY dan kedai ECO jugak. Aku memang minat wall border, walaupun orang kata fesyen lama tapi sebabkan nak naikkan seri rumah tu, aku plan dengan suami untuk letak pada separuh dinding.


Ruang bilik

Haa. Yang ni master bedroom, susunan frame.. Aku buat macam ni pulak. Masih mengekalkan konsep sama macam kat ruang tamu. Wall border memang tak dilupakan |hahaha| Frame panjang dan hiasan love tu beli di kedai ECO dan jam DIY. Murah je. Jam tu pun bawah RM10. Letak bateri, maka hiduplah dia |heee| Bilik ni memang full set bilik tidur.. Ni pun beli time harga promosi. Tilam + katil + meja solek + alamari baju bawah RM1500 sahaja. Sebab kami bernasib baik kilang buat promosi dekat je dengan rumah. memang tak fikir panjang, beli je la kan. Kalau korang, nak ikut susunan frame tu.. Silakan. Nanti ukurlah dulu sebelum paku.

Ruang bilik tetamu

Bilik ni hiasan dia simple je sebab tetamu jarang jarang datang |hahaha| 3 frame ni semua aku cari di kedai ECO. Atas frame LOVE tu kan, nanti korang letak la jam. Nice sikit kan. Rasa melengkapi bila ada jam disetiap bilik walaupun tak ada tetamu selalu datang. Bilik ni juga aku guna untuk gosok baju, so memang perlu la jam. Tapi nanti la aku beli jam |hahaha| Korang kalau nak ikut susun atur ni, atas tu letak jam okay. Cantik sikit ^^

3. Pemilihan warna
Kalau dinding korang warna cerah, better cari hiasan warna yang terang untuk lebih nampak menonjol. Kalau dinding warna terang, jangan p hentam hiasan warna terang jugak. Memang tenggelam la cerita dia. Korang kena pandai main warna. Orang sekarang kebanyakan pakai wallpaper kan? why not korang guna je wallpaper dari cat dinding. Tapi hati hati dengan pemilihan warna tau. Takut nampak ruang jadi crowded.

4. Ruang
Kalau ruang rumah korang kecik, jangan penuhi ruang dengan perabot. Memang berlanggar punggung la raya nanti. Perabot tu nanti korang fikir bila dah duduk rumah sendiri. Mesti lagi besar kan rumah. Rumah sewa nih, korang just bentang carpet je.. Nanti orang datang beraya, duduk bawah |hahaha| Nak ada kerusi boleh je tapi kurangkan. Macam rumah aku, ada sofa dua sahaja. So nanti siapa nak duduk kat kerusi kena 'ozomm' dulu

5. Serba sederhana
Last sekali, ni paling penting.. Korang membeli dan menghias rumah sewa korang ikut bajet la. jangan terlebih bajet semata mata nak cantikan rumah. Lepastu nak makan nanti, jenuh memikir. Biasalah baru kawen kan. Orang yang dah kawen, mesti pernah rasa. |hehehe| Nak cantikan rumah sikit sikit pun boleh.. Bulan ni, beli frame macam ni, bulan depan beli wall border. Rasa ringan sikit. Berjimat cermat amalan mulia uolls!

Okay lah, moga tips ni bermanfaat untuk mereka yang baru menyewa rumah. Ini versi aku yang lebih sukakan simple. Kalau korang ada nak tambah tambah design dan susunan pun okay.

Assalammualaikum. 

6 comments:

  1. Decor simple tapi menarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Terima kasih :) berdua lagi, simple simple sudah...

      Delete
  2. simple tapi sedap mata memandang.. kalau nak bajet MR DIY mmg selalu jadi pilihan hehe

    ReplyDelete
  3. syioknya dapat deco rumah kan, walau rumah sewa? kita masa memula kawen sibuk nak kerja sebab nak deco rumah la. tapi sudahnya duit habis ke makanan. haha

    ReplyDelete
  4. masuk Eco Shop banyak boleh dibeli untuk home decor kan. menarik idea ni.mudah nak buat

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah blog antara aku dan kau. Jumpa lagi :)