Amazin' Ramadan Special - Celebrate heriatge flavours with a modern & healthy twist!

Monday, 26 August 2013

Walau saja-saja. Sebenarnya ada motif.

Bird's eye view of the beauty of Harbour Bridge on Observatory Hill, Sydney
Adam Aryan tersenyum melihat isterinya yang tekun memakan aiskrim. "Macam sedap sangat je." Bisiknya di dalam hati. "Apa abang tengok saya macam tu? Nak ke? Tak cukup ke aiskrim kat tangan abang tu? Kalau tak cukup, saya nak p beli lagi." Pantas dia mengangkat punggungnya. Laju lengan ditarik lembut oleh sang suami. Kening Hawa Insyirah berkerut. Akhirnya sepasang mata mereka bertaut. Adam Aryan mengukir senyuman dan dibalas oleh bidadari hatinya. "Kenapa sayang bawak abang ke sini?" Akhirnya persoalan yang paling susah baginya terlerai juga. "Sebab saya sayangkan abang!" Ringkas Hawa Insyirah menjawab sambil tersengih. Terserlah barisan gigi yang teratur dan cantik miliknya. Berdebar dan bergetar jantung lelaki di hadapannya. "Itu je?!" Tanya Adam Aryan sepatah. "Yup!" Jawab isteri. Pendek dan ringkas. Geram pulak Adam Aryan dengan tingkah laku isterinya. Leka dengan aiskrim perisa coklat dan ditambah sedikit dengan perisa vanillanya itu. Isterinya bagai bertahun-tahun tidak pernah memakan aiskrim. Pantas tangan lelakinya merampas aiskrim ditangan Hawa Insyirah. Wanita itu sedikit menjerit. Terkejut mungkin. "Awak ni spoil betul la, saya baru nak menikmati. Lagipun baru nak release tension ni. Relax la wak" Tangan cuba untuk mendapatkan kembali aiskrim milikinya. "Err.. Ni untuk Muhammad Khairi Amsyar. Awak lupa ke kat dia? Saya bawak balik saki baki aiskrim ni untuk dia ye? " Adam Aryan tersenyum nakal. Ada sahaja benda yang mahu diusiknya. "Huhh. Ala awak ni, dia kan kecik lagi. Dia tak makan aiskrim Tak berkhasiat. Ibu dia je yang makan ni. Bak la balik aiskrim saya." Dengusnya geram. Terasa bagai nak cubit pula bila melihat lelaki itu asyik tersenyum.

"Lagi satu zaujahku tercinta.. Yang awak nak release tension ni nak buat apa? Awak dah sebulan kot habis exam. Graduated dah pun. Banyakla cantik muka awak tu nak release tension sebab exam." Adam Aryan mencebik bibirnya. Tangan Hawa Insyirah sudah terangkat. Nak saja dia debik tengah belakang suaminya.  Dia cuba bawak bersabar. Akhirnya dia tersengih. Lawak pulak melihat gelagat suaminya. Ibu muda itu berfikir sejenak untuk membalas kata-kata jejaka kacak di hadapannya. "Aikk. Saya memang banyak cantik pun. Tapi awak yang berterus terang dulu kan? saya cantik selama-lamanya kan?'' Matanya terus memandang suami. "Perasan la awak!" Adam Aryan ketawa. Ada gurau di hujung kata-katanya. Air muka pada wajah isterinya sudah bertukar. "Ya sayang, awak cantik selama-lamanya. Dan hanya untuk saya." Matanya tidak berkelip memandang Hawa Insyirah. "Romantiknya!" Jerit Hawa Insyirah pantas merampas aiskrim yang hampir cair di tangan suaminya sambil ketawa. "Aduhh. Awak ni.. Spoil betul lah." Tiba-tiba tawa Hawa Insyirah terhenti. Mata memandang Adam Aryan.

Tanganya memegang erat tangan Adam Aryan. Sebenarnya, saya ajak awak ke sini sebab saya nak kenang balik kenangan kita bersama. Kenangan kita lima tahun yang lalu. Sebelum kehadiran Muhammad Khairi Amsyar dan sebelum kita diijab kalbulkan. Dah jauh kita melangkah bersama-sama kan?" kepalanya dilentukkan di bahu Adam Aryan. Tangan Adam Aryan erat merangkul pinggang Hawa Insyirah. Mindanya dibawa ke dalam ceritera cinta isterinya. "Awak." Panggil Hawa Insyirah perlahan. "Ya sayang." Jawab suaminya perlahan. "Terima kasih kerana sanggup tunggu saya masa saya belajar dulu." Ada getar dihujunng bicaranya. Adam Aryan sudah tidak keruan. "Ala sayang, janganla menangis. Tak bestla macam ni." Hawa Insyirah tersenyum. "Mana ada." Jawabnya pendek. "Awak dari dulu kalau menangis.. Bukan nak mengaku. Dalam telefon boleh la tipu saya. Sekarang, tak boleh tipu. Dahla. Cerita pasal lain la." Adam Aryan dah mula membebel.

"Izinkan saya untuk meneruskan apa yang terbuku di hati saya ye awak. Maaf." Isterinya masih berdegil. Suami disebelah hanya mampu menuruti. "Terima kasih juga kerana sudi teman saya sambung belajar di sini, sudi berkorban untuk cita-cita saya di sini walaupun ketika itu kita rushing giler lepas majlis perkahwinan kita. Tapi tak sia-sia kan kita rushing. Allah permudahkan kehidupan kita di negara orang. Dulu saya ingat lagi, awak bagitahu saya yang awak tak nak teman saya ke sini. Sedih giler awak tahu tak. Saya jugak nak berterima kasih kat awak kerana.. Err. Tunggu sampai rumah nanti la ye." Hawa Insyirah tersenyum. Air mata kelihatan bertakung di tubir matanya. Adam Aryan memandang isterinya dengan pandangan kasih sayang yang tidak terhingga. Terharu dengan pengakuan isterinya. "Walau ke mana awak pergi sayang.. Saya tetap ikut awak. Saya wajib di sisi awak. Saya wajib lindungi awak. Terima kasih juga untuk segalanya." Perlahan bicara jejaka tinggi lampai itu. Mata Hawa Insyirah leka pula memandang air di hadapannya. "Terima kasih juga dengan kehadiran Muhammad Khairi Amsyar sebagai peneman saya ketika awak mencari rezeki. So tak lah saya bosan sangat." Bisik hatinya perlahan. Inilah ucapan terima kasih yang bakal Hawa Insyirah ucapkan kepada suaminya setiba di rumah nanti. Melihat wajah comel cahaya mata sulung mereka membuat dia tenang kembali  lagi-lagi saat serabut ketika belajar dahulu. Mereka berdua juga tidak menjangka bakal menimang cahaya mata secepat mungkin. Allah memberi, mereka berdua terima dengan hati yang terbuka walaupun ketika itu Hawa Insyirah terlalu sibuk dengan pengajiannya. Dengan sokongan suami di sisi, Alhamdulillah. Walau sarat dengan kandungan, dia kuat untuk meneruskan pengajian. Yelah, masak, kemas rumah semuanya encik zauj yang tolong buat. Memang seronok la kan. Terasa macam tiap-tiap tahun nak mengandung je :)

Hawa Insyirah cuba mengalihkan minda dan topik yang bermain-main di fikirannya. ''Mesti kita akan rindu kan tempat ni? Sebab tu saya ajak awak ke sini. Lagipun, esok kita nak balik Malaysia dah. Mesti tak sempat dah nak lepak-lepak kat sini." Bicara Hawa Insyirah. "Nanti ada masa, kita ke sini lagi. InsyaAllah." Balas suamianya. "Betul ni? Ha.. Saya nak buat pHd dekat sini lah. Boleh?" Satu idea terpancul keluar dari minda sang isteri. Adam Aryan terus menggelengkan kepalanya. "Awak ni sayang.. Tak penat ke study?" Hawa Insyirah hanya tersenyum. Ilmu sampai bila-bila tak akan habis..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah blog antara aku dan kau. Jumpa lagi :)
 
 photo an15_zps6q1sivad.png